Gdzie budować gniazda?
Witam kochani po świętach.
W tym tygodniu troszeczkę się cofniemy z materiałem i zajmiemy się tematem związanym z powrotem ptaków.
- Poszukajcie w swoich zbiorach książek lub w internecie wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka i porównajcie ich wygląd.
- Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
• Rozmowa na temat opowiadania.
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?
- Karta pracy, cz. 3, s. 62.
- Osłuchanie z piosenką „Wiosenne powroty”
https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs
- Odkrywanie litery ”J, j”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka.
- Dzieci dzielą słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski słowie jajka. Wymieniają inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).
- Budowanie modeli słów: jajka, Jagoda.
Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki( znajdują się w teczce). Dzieci głośno dzielą słowa: jajka, Jagoda, na głoski. Wymawiają głoskę j: długo: jjjyyyy… krótko: j, j, j, j… Głoska j jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów dzieci zaznaczają miejsca głoski j niebieskimi kartonikami. Czerwonymi kartonikami zaznaczają miejsca samogłosek w słowach: jajka, Jagoda. Pozostałe miejsca zaznaczają na niebiesko – to spółgłoski. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach: jajka, Jagoda
- układanie z literek słów ;jajka, Jagoda
6. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.
Miłego dnia. Pani Ania